Měření kompresních tlaků
Metody provádění bezdemontážní diagnostiky vozidel
Při ověřování technického stavu vozidla (motoru) v rámci jeho obhlídky je důležité zvolit časově i finančně nenáročný způsob provedení kontroly. Vzhledem ke stále se zdokonalujícím diagnostickým postupům je již v hodně případech možné si zvolit mezi přímým měřením nebo porovnávací kontrolou tak, jak je to dále uvedeno pro měření a kontroly komprese.
Měření komprese motoru pomocí kompresiometru
Pokud má spalovací motor správně pracovat, je nezbytné, aby měl odpovídající kompresní tlaky, které vznikají stlačováním zdvihového objemu vzduchu do objemu spalovacího (okamžiku dodávky paliva). Poměr mezi těmito objemy se označuje jako kompresní poměr.
Kompresní tlaky se měří zařízením – kompresiometrem, a to přímo ve spalovací komoře přes adaptéry vsazené do uložení zapalovacích svíček nebo vstřikovačů.
Obvyklé kompresní tlaky se pohybují v rozmezí 9 až 14 bar u zážehových motorů a 19 až 34 bar u motorů vznětových. Kontrola komprese motoru pomocí autodiagnostiky elektronické řídicí jednotky
Kontrola komprese motoru pomocí osciloskopu
Účelem tohoto měření osciloskope je stanovení proudu požadovaného pro spuštění motoru a potvrzení relativní komprese ve válcích.
Proud požadovaný ke spuštění motoru je v nejvyšší míře závislý na mnoha faktorech včetně zdvihového objemu, počtu válců, viskozitě oleje, technickému stavu spouštěče, technickému stavu elektrického vedení a kompresním tlakům ve válci.
Obvyklý odebíraný proud u čtyř-válcových zážehových motorů je v rozmezí 80 až
Při zahájení spouštění motoru se na obrazovce osciloskopu objevuje podstatně vyšší špička, než jsou uváděné obvyklé hodnoty, a to z důvodu překonání počátečního odporu tření a odporu setrvačnosti. V okamžiku dosažení spouštěcích otáček, měřený proud (křivka obrazovky) padá prudce dolů.
Komprese může být porovnávána navzájem mezi jednotlivými válci, a to pomocí maximálního proudu odebíraného spouštěčem v okamžiku kdy se píst dostává do své horní úvrati a stlačuje vzduch nad sebou. Lepší komprese je při větším proudovém odběru, menší proudová špička obrazovky osciloskopu představuje horší kompresi. Je velmi důležité, aby odebíraný proud při horní úvrati pístů každého z válce byl stejný (přípustná odchylka při měření proudu mezi jednotlivými válci je do 25%).
Tento test se používá pouze pro porovnání kompresí mezi jednotlivými válci a představuje velmi rychlý způsob stanovení příčin problémů se spouštěním motoru, obzvláště pak u vznětových motorů.
Test komprese umožňuje rozpoznat odchylky mezi kompresními tlaky jednotlivých válců.
Během spouštění motoru, začátek a ukončení jsou požadovány diagnostickým zařízením, elektronická řídící jednotka neotevře vstřikovače a měří, v jednom předem stanoveném bodu pohybu pístů, dosažené rychlosti (pouze ve chvíli, kdy byla rozpoznána doba komprese a otáčky motoru překonaly přednastavenou hodnotu).
Ve skutečnosti, pokud se výsledkem zkoušky zjistí, že jeden z pístů má střední rychlost větší než ostatní písty, znamená to menší odpor při jeho pohybu do horní úvrati, a také, že kompresní tlak tohoto válce je menší.